Köttfärslasagne

Lasagne har varit min favoriträtt sedan jag var liten. Nu på senaste tiden har den kommit lite skymundan av alla nya rätter som jag har testat. Men tyckte att det var dags för den gamla godingen att åter komma på matbordet.




Recept

Detta behövs till köttfärsåsen
ca 400g nötfärs
1 gullök
1 vitlök
1 fpk passerade tomater
1 tärning köttbuljong
½ msk soya
oregano, salt & peppar

Detta behövs till bechamelsåsen
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl vällagrad ost
6 dl mjölk
salt & peppar

Lasagne plattor ca 9 st
1 dl riven stark ost

Gör så här
1. Köttfärssåsen
Hacka löken och pressa vitlöken. Bryn i en panna, häll sedan i köttfärsen och stek. Häll sedan i buljongtärningen, soyan, de passerade tomaterna. Koka upp. Krydda med salt, peppar & oregano.

2. Bechamelsåsen
Smält smöret i en kastrull. Tilsätt mjölet och rör runt. Tillsätt ca 2 dl mjölk och rör om ordentligt. När det blivit tjockt häll i resten av mjölken. Koka upp och tillsätt ost, salt & peppar. Koka lite till ca 1 min för att få bort mjölsmaken.

3. Lasagnen
Häll halva behamelsåsen på botten av en ugnsform. Lägg lasagne plattor. Häll över halva köttfärsåsen. Lägg ett lager lasagne plattor. På med resten av köttfärsåsen. Lätt ett sista lager med lasagneplattor. Häll över bechamelsåsen. Strö över lite riven ost. In i ugnen i ca 40 minuter på 225 grader.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0