Sambons favorit

Ikväll fick sambon välja vad vi skulle äta till middag, då blev det som ofta när han får bestämma:

Blomkålsgratäng

Detta behövs för 4 personer:
Ett blomkålshuvud
400 g kassler
½ grönsaksbuljong
2 ½ msk mjöl
1 msk smör
4-5 dl mjölk
1-2 dl riven ost
Salt, peppar & aromat


Gör så här:
Sätt på ungen på 225 grader.
Sätt på vatten i en kastrull som blomkålen får plats i.
Ta bort blasten på blomkålshuvudet och skär av små buketter längs roten. Lägg sedan i ett durkslag och skölj av.
Koka blomkålen i vatten och en halv grönskaksbuljongtärning.
Skär kasslern i bitar. Stek i stekpanna med smöret. Pudra mjölet över kasslern och blanda ihop.
Häll på mjölken och rör om tills såsen blir tjock. Krydda såsen.
När blomkålen är mjuk slå av den i ett durkslag och häll i en ugnsfast form.
Häll kasslersåsen över, och avsluta med lite ost.
In i ugnen i ca 15 min eller tills gratängen fått fin färg.


Innan ugnen



Färdig


Mycket gott och enkelt. Servera med en sallad och ev knäckebröd.

Nu är klockan snart halv åtta, och då är TVn här hemma bokad för halv 8 hos mig. Ger lite inspiration i matlagningen tycker jag. Någon mer som brukar följa det?

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Kollar på Halv åtta så ofta jag kan. Tyvärr har ju OS "stört" lite den senaste tiden.



Gratängen låter smaskens. Tyvärr skulle inte min smabo gilla den. Inte så förtjust i blomkål så får testa för mig själv någon dag!!

2010-02-22 @ 19:49:56
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Fresh Design

Behöver du ny design till din blogg? Ta en minut till att gå in på våran sida och kolla vad vi har att erbjuda! Vi designar även personliga bloggar utifrån dina önskemål!

2010-02-22 @ 20:01:27
URL: http://freshdesign.blogg.se/
Postat av: Anne

Sofie: OS får inte störa halv 8, tvn är bokad oavsett vad annat som går då :) Synd att inte sambon gillar blomkål, fungerar säkert kalasbra med broccoli om han skulle gilla det. Hör gärna av dig om vad du tyckte om receptet om du testat det.



Fresh Design: Ja jag har tänkt att fixa till bloggen. Men en kompis till mig har lovat att hjälpa mig, hoppas snart :) Men tack iaf. Hör av mig om hon inte får arslet ur vagnen.

2010-02-22 @ 20:24:02
Postat av: Kalasgott

Hej! :-) Nej det var inte jag som skrev om den sidan, har läst om det någon gång, men kommer inte ihåg vart någonstans!



Kul med en ny matblogg!! :-)



Tusen tack för din kommentar.

Kramar, Jennie.

2010-02-22 @ 21:12:34
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Det är så himla gott:-)

2010-02-22 @ 23:29:20
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: Anne

Pialotta: Visst är det :) Blomkål är underskattat!

2010-02-23 @ 21:45:37
URL: http://gourmetensmatobak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0