Lill-lördag

Idag har det varit kanonväder, solen har strålat hela dagen och det gör att men blir på bra humör. Solen har här under viterna annars lyst med sin frånvaro.

Till middag blev det idag fetaosstbiffar, ugnsrostade rotfrukter, tzatsiki och en grekisk sallad.


Förlåt för kvlaitén på bilden, min kamera har gått sönder!



Fetsostbiffar:
400g blandfärs
3 bitar formfranska (utan kanter)
ca 75 g fetaost
En gul eller röd lök

Skär löken. Blanda ihop allt i en bunke. Rulla köttfärsröran och platta ut till lagom stora biffar (tänk på ett dem krymper). Stek i stekpanna.


Ugnsrostade rotfrukter:
Jag använde mig av potatis, morötter, kålrot och vitlök.
Skär allt i små tärningar, utom vitlöken, skiva den tunt.
Lägg på en plåt med bakpapper och häll över ca ½ dl olivolja, salta och peppra.
In i ugnen på 225 grader tills de är mjuka och fått färg.


Tzatsiki:
2½ dl turkisk youghurt
ca 10 cm gurka
1 stor vitlöksklyfta
salt, peppar & oregano

Riv gurkan på den finaste delen av rivjärnet. Krama ur vätskan, och lägg på hushållspapper för att rinna av ytterligare. Blanda den turkiska youghurten i en bunke, häll i den avrunna gurkan, salt, peppar och oregano. Presa tillsist i vitlöken. Låt stå ett tag innan servering så får hela tzatsikin mer smak.





Grekisk sallad:
Sallad (valfri)
Grurka
Tomat
Rödlök
Fetsost
Oliver
Avocado

Till hade jag en salladsdressing från ICA Grekisk salladsdressing mix. Den blandades bara med vatten och olivolja, sen blandades den i salladen.

Nej, nu måte jag verkligen lägga en beställing på en kamera, min har gått sönder, så detta är mobilbilder förlåt för den dåliga kvalitén!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0